data wydania: 30 marca 2016
liczba stron:408
słowa kluczowe: dzieckofantastykafantasy dla młodzieżyliteratura dla młodzieżyliteratura polskazaczarowana kraina
kategoria: literatura młodzieżowa
język: polski

NALEŻY CZYTAĆ PRZY PIOSENCE:


Jak wiecie jestem miłośniczką fantasy, dlatego gdy szukając na półkach biblioteczkach( tych ebook-owych także) natrafiłam na tę przepiękną okładkę i nader interesujący opis wiedziałam, że MUSZĘ to przeczytać. I nie myliłam się… Przepiękna okładka obiecywała mi ucztę wypełnioną po brzegi barwnymi postaciami, intrygami, językiem rodem z prawdziwego magicznego świata,  a nade wszystko pięknym baśniowym światem, którego kreacja urzeka od pierwszych stron! Zapraszam na recenzję „Niepowszedni Porwanie” Justyny Drzewickiej!



"Podczas konnej przejażdżki Nila i jej siostra zostały schwytane przez Okrutnych Złotników, bezwzględnych łowców, zamierzających doprowadzić Niepowszednich na Targ Niewolników w Łajdackim Krańcu. Wraz z Samborem – Unikiem posiadającym wybitną zdolność walki, Źrenicznikiem Dalko, dostrzegającym najmniejszy szczegół z dużej odległości oraz Wodniczką, wytrzymującą pod wodą przez wiele minut, próbują wyrwać się z łap handlarzy zanim dotrą do miejsca, w którym prawdopodobnie czeka ich śmierć."


- Lubimy Czytać




"Rozum bywa groźniejszy niż miecz."


Kim są tytułowi Niepowszedni? To dzieci obdarzone niezwykłymi darami już od chwili narodzin. Rodzą się bardzo rzadko, dlatego są cennym łupem dla handlarzy ludźmi znanymi także jako Okrutni Złotnicy.  W tomie pierwszym trylogii o Niepowszednich, poznajemy 5-ciu nastolatków obdarzonych szczególnymi darami: Żniwiarkę Nilę i jej młodszą siostrę, Allę, która ma dublet mocy- jest Gwarkiem i Bestiarką, Wodniczkę, Unika Sambora i Żrenicznika Dalko. Podczas konnej przejażdżki siostry zostają porwane przez Okrutnych Złotników. Wkrótce poznają pozostałych jeńców Welesa i jego świty, Wodniczkę, Dalko i Sambora. Choć początkowo są wobec siebie nieufni, dla wszystkich wkrótce staje się jasne, że aby przeżyć muszą trzymać się razem.

Po "Niepowszednich" sięgnęłam po raz drugi z rzędu w te wakacje. Przyznam, ze gdy czytałam tę książkę po raz pierwszy byłam nieco zawiedziona. Miałam wrażenie, że  baśniowy klimat tej książki został wykreowany, tak, aby lepiej trafił do młodszych odbiorców. Innymi słowy, czułam się za stara na tę książkę. Jednak moje przeczucie, że odkryję w tej pozycji coś większego, wkrótce dało o sobie znać. Zdecydowałam się przeczytać "Porwanie" po raz drugi. Moje zniesmaczenie zniknęło, jak ręką odjął.Byłam nią wprost oczarowana i nie wiem, jak za pierwszym razem mogłam się tak zawieść na tej pozycji. Powiem wprost, nie mam się kompletnie do czego "przeczepić" w tej niesamowitej powieści! 

Fabuła skupia się na porwaniu gromadki Niepowszednich i ich usilnych próbach ucieczki. Bardzo podobało mi się to, że pomimo skrajnie trudnej sytuacji w jakiej znalazły się dzieci potrafiły wspólnymi siłami podjąć jakąkolwiek próbę walki. Ich gotowość do ocalenia siebie nawzajem i trzymanie się razem, według zasady "w kupie siła" była siłą sprawczą do działania. Dosłownie trzymałam za nich kciuki, za każdym razem, gdy podejmowali się wyzwań, jakie stawiał przed nimi Weles i jego banda Okrutnych Złotników, by uniemożliwić im ucieczkę. Śledząc podróż Niepowszednich poprzez Łajdacki Kraniec, Bawidło, Kresę, Suche Pola (...) obserwujemy wewnętrzną przemianę każdego z bohaterów. Dzieci, którymi byli podczas porwania, doświadczyli na własnej skórze okrutności i nikczemności prawdziwego świata, co sprawiło, że stali się psychicznie silniejsi i dojrzalsi. Rozumieli, że za bycie innym płaci się wysoką cenę i wiedzieli, że ich życie nie będzie usłane różami. Jako Niepowszedni muszą walczyć nie tylko o przetrwanie, ale i o prawo do życia, jako osoby z darem.

Akcja jest wypełniona po brzegi usilną walką o przetrwanie, pragnieniem akceptacji, próbą odnalezienia swojego prawdziwego "ja" u każdego naszych bohaterów. Sposób w jaki autorka prowadzi Czytelnika przez ten niezwykły świat sprawia, że powieść czyta się szybko, a po zakończeniu chce się więcej.

Bohaterowie powieści są jak najbardziej niezwykli i specyficzni. Narracja jest prowadzona w trzeciej osobie i skupia się głownie na Nili, tym samym czyniąc ją główną bohaterką powieści.  Jako Żniwiarka Nila ma moc uleczenia wszelkich chorób, jednak posiada również moc by zabić, co czyni ją jedną z najniebezpieczniejszych Niepowszednich. Nila to osoba troskliwa i opiekuńcza wobec swojej młodszej siostry dla której zrobiłaby absolutnie wszystko.  Jest również skryta, ale w głębi duszy to urodzona przywódczyni, dla przyjaciół gotowa do poświęceń. Jest to zdecydowanie jednak z moich ulubionych bohaterek, choć muszę przyznać, ze chwilami jej zachowanie bywało irytujące. Z wyniosłej i dumnej Nili, staje się "matką" całej grupy, gotową dla swojej małej rodzinki zrobić absolutnie wszytko.

„Uratowane życie naznacza nas lepiej niż to odebrane. Jeśli los pozwala ci wybierać, zawsze idź za życiem.

Kolejną bohaterką, która zapadła mi w pamięć jest Alla, młodsza siostra Nili, posiadająca dublet mocy (Gwarek i Bestiarka) jest cenna dla łowców niczym jednorożec, bezcenna. Zwykle pozostawała w cieniu starszej siostry, pomimo niezwykle pięknej urody miała słaby  charakter. Jako Bestairka odważna i nieustępliwa stawała się tylko wówczas, gdy w grę wchodziło dobro zwierzęcia. Wtedy pokazywała swoje pazurki. Podczas wyprawy, Alla zdecydowanie dorosła, i choć ujrzała życie w swojej najgorszej odsłonie znalazła w sobie siłę by z tym walczyć. Z wystraszonej dziewczyny stała się charakterna i buntownicza, nauczyła się walczyć o swoje. Jest to zdecydowanie moja ulubiona bohaterka powieści. I myślę, że gdybym miała wybierać, która z postaci najbardziej mnie przypomina zdecydowanie byłaby to odmieniona Alla.

A oto ostatnia bohaterka, która ma kluczowy wypływ na całą fabułę! Wodniczka, która z biegiem czasu zyskuje piękne imię, Flawia. To początkowo cichutka i smutna dziewczynka. Jednak z biegiem czasu można zauważyć jej inteligencję. Jest zaledwie 9- letnią dziewczynką, obdarzoną niezwykłą inteligencją, przez co zyskała miano "cudownego dziecka", co uważam, jest jak najbardziej trafne!

 "Niech Ci przyniesie szczęście. Fale, byś jako kobieta była tak silna, jak rwąca woda. I migdał na znak wielkiego szczęścia i mądrości w Tobie ukrytej."

W powieści przewija się wiele wątków pobocznych, w tym watek miłosny między Nilą a Samborem. Wątek ten rozwija się w sposób typowy dla książek przeznaczonych dla młodszych czytelników, co początkowo bywa nużące i przez to irytujące. Mimo tego takie powolne rozwinięcie tego wątku pasuje do całości powieści, bo w końcu to powieść gatunku young adult, dlatego uważam, że jest on taki jak trzeba. 

"- Nilu, żyjemy...
-Żyjemy - powtórzyła cicho.
-A ty mnie kochasz.
-A ja cię kocham.."

Warto zauważyć,że autorka podjęła się niełatwego zadania, zdefiniowania problemu inności. Wskazuje na to, że każdy człowiek ma w sobie niepowtarzalne cechy i umiejętności, ale niestety ludzie często tego nie dostrzegają i wyśmiewają się z tych innych, obdarzonych. Myślę, że jest to jak najbardziej współczesny temat i świetnie został on ukazany w powieści. 

Tym, co mnie najbardziej urzekło jest cudowny baśniowy klimat powieści, a gromadka Niepowszednich dzieci doskonale dopełnia całości.  W powieści znajdziemy też elementy słowiańskiego folklor; kurhany, czczenie imion, nawiązywanie do leśnych bóstw oraz liczne nawiązania do dawnych, średniowiecznych czasów; Arena, wioska pod nadzorem kniazia, są tylko dopełnieniem tego baśniowego klimatu tej książki.

Tym, co oczywiście odgrywa największą rolę w tworzeniu tego niezwykłego klimatu jest język jakim operuje autorka. Jest to język prosty, ale barwny, wypełniony gwarowymi wyrażeniami, które idealnie pasują do tego baśniowego świata. Autorka wstawiając wyrażenia, które już dawno wypadły z obiegu nadała tej książce niezwykły niepowtarzalny klimat, a taki można znależść jedynie w baśniach. Drzewicka skrupulatnie i barwnie maluje przed oczami Czytelnika drogę, którą podróżowali Niepowszedni, a czyni to w taki sposób, że Czytelnik ma wrażenie, że znajduje się w książce i widzi cały niesamowity świat, jaki autorka wykreowała tak pieczołowicie. 
Całości dopełnia pięknie narysowana mapa na okładce książki, ukazująca trasę podróży naszych bohaterów.

Uważam, że autorce należą się wielkie brawa za stworzenie tak niesamowitego świata, a w nim nietuzinkowych bohaterów, zwłaszcza, ze był to jej literacki debiut. Książka została nominowana do Nagrody Książki Roku LubimyCzytać 2016.


Uważam, że jest to powieść idealna na letnie wakacje. Mimo, że powieść została sklasyfikowana jako young adult, myślę, że każdy Czytelnik znajdzie tu coś dla siebie. Wbrew pozorom nie jest to banalna powieść. Znajdzie się tu wszystko, co powinna mieć dobra książka; wspaniały baśniowy klimat, nietuzinkowi bohaterowie, miłość intrygi; słowem wszystko! Polecam czytać w letnie popołudnia i poranki, wówczas najlepiej się wczuć! Aha, no i niezapomnienie o przekąskach, bo "Niepowszednich" nie da się czytać z pustym żołądkiem!
Polecam serdecznie!

Moja ocena:9/10. :)

3 komentarze:

  1. Zachęcajaca recenzja. Dzięki��

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytając tę książkę w sumie zaczynałam swoją przygodę z polską literaturą. Ta książka nie była zła, ale jakoś szału nie zrobiła jak dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem przekonana, więc chyba sama ją sprawdzę i się przekonam.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń