Dziś, 29 października przypada 4 rocznica założenia bloga Z Dziennika Książkoholiczki! Tradycyjnie, jak co roku chcąc świętować tą specjalną okazję przygotowałam specjalny wpis. Trudno uwierzyć, jak szybko czas mija, a z każdym kolejnym rokiem na blogu, mam przyjemność dzielić się swoją opinią o najróżniejszej maści książek - i tych, wyjątkowych, na zawsze niezapomnianych, tych przeciętnych i nawet takich, które średnio przypadły mi do gustu.

Jako recenzentka z już 4 letnim doświadczeniem w blogowaniu i recenzowaniu moich ukochanych książek, świadomość, że o każdej mogę napisać coś dobrego i pozytywnego jest dla mnie niesłychanie ważna. Z każdym kolejnym 29 października uświadamiam sobie na nowo, że założenie bloga to jedna z naprawdę wspaniałych i jedna z najlepszych decyzji, jakie mogłam podjąć. A studia literaturoznawcze i pedagogiczno-psychologiczne są tylko zwieńczeniem i jeszcze silniejszym utwierdzeniem się w tej decyzji. Potwierdzeniem, że kocham robić to, co robię - czytać książki i pisać o literaturze, pisać recenzje o książkach, które tak mocno ubogacają życie. Dziękuje, że jesteście ze mną! 

NALEŻY CZYTAĆ PRZY PIOSENCE:



Z tej wyjątkowej okazji, czyli już 4 tych urodzin bloga, przygotowałam 10 pytaniowy TAG książkowy. A zatem nie przedłużając, czas na KSIĄŻKOWY TAG, czyli trochę o mnie!

1. Co czytasz obecnie? Jaką książkę przeczytałaś ostatnio? Jaka czeka na Ciebie w kolejce?

Aktualnie czytam Czarnobylską modlitwę Swietłany Aleksijewicz, jest to zbiór reportaży dotyczących znanej wszystkim katastrofy, która miała miejsce w Czarnobylu. Przyznam szczerze, że jest to jedna z tych pozycji literackich, które chwytają za serce. Reportaże zamieszczone w książce mocno odbiegają stylem od klasycznego dziennikarskiego języka. Książka przepełniona jest ludzkim głosem, głosem tych, którzy przetrwali i nadal zamieszkują Czarnobyl, głosem tych, którzy opuścili miejsce zwane kiedyś "domem", głosem tych, którzy utracili najbliższych. Czarnobylska modlitwa na pierwszym miejscu stawia człowieka i po raz pierwszy, pozwala dojść do głosu ludzkim emocjom, uczuciom straty, smutku, nadziei, żalu. Nie jest to wybitna pozycja pod względem językowym, ale pod względem nośnika emocji już zdecydowanie - tak. Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości to nie jest książka, która pozwoli o sobie zapomnieć. W najbliższym czasie oczywiście pojawi się na blogu recenzja!

A jesli chodzi o książkę, którą mam w planach jako następną to prawdopodobnie będzie to Things Fall Apart, co można przetłumaczyć jako Wszystko rozpada się Chinui Achebe. Oprócz tego planuję także w najbliższej przyszłości zapoznać się z Martą Elizy Orzeszkowej oraz Domem lalki Henryka Ibsena.

2. Przedmowy, posłowia, wprowadzenia – są potrzebne czy to tylko marnowanie czasu i papieru?

Według mnie są one jak najbardziej pożądane w literaturze. Przedmowy, posłowia, jak i podziękowania są zapisem tego, czym pisarz dzieli się z czytelnikiem już zupełnie intymnie, od serca. Jestem osobą, która czyta i przedmowy, i podziękowania, bowiem jest to dla mnie sposób na budowanie pewnego rodzaju płaszczyzny porozumienia autora z czytelnikiem.

3.  Jaki jest Twój ulubiony gatunek literacki?

W zasadzie mam kilka gatunków, które czytam najchętniej, są to głównie książki psychologiczne, kryminały, reportaże, czasem sięgnę też niezmiennie po fantastykę oraz oczywiście tradycyjnie "białe kruki", czyli literacka klasyka. Natomiast bardzo chętnie przeczytam wszystko, co wpadnie mi w moje czytelnicze łapki. :)

4. Czy masz swoją ulubioną zakładkę do książek, czy za każdym razem korzystasz z innej?

Do każdej książki w wydaniu tradycyjnym używam innej zakładki, a niektóre moje książki mają też swoje ulubione zakładki. Natomiast w moim Kindle'u korzystam z opcji "bookmarks".

5. Gdzie kupujesz książki?

Odkąd posiadam swój czytnik e-booków, kupuję na Amazonie lub w innych internetowych księgarniach. Jednak, ilekroć odbywają się coroczne Targi Książek nie omieszkam pomyszkować i kupić kilka literackich "perełek". A już na pewno nie omijam Księgarń, zawsze, gdy jestem na większych zakupach, po prostu muszę odwiedzić każdą księgarnię i pobyć wśród książek! 🧡

6. Jaka jest najbardziej oczekiwana przez Ciebie książka z tych, które mają się ukazać w najbliższej przyszłości?

Aktualnie nie ma takiej, jednak ostatnio nie mogłam doczekać się premiery Dziewczyny ze szkła Laury Andersson Kruk. 😘

7. Ulubiony soundtrack z książki?

To zasadniczo zależy od tego, czy książka ma w swoim spisie listę soundrack'ów, ale czytając After <recenzja tutaj!> niezwykle mocno polubiłam Good for you oraz Never Say Never zespołu The Fray. W zasadzie to pokochałam całą soundrack'ową listę! Natomiast, jeśli dana książka nie posiada takiej playlisty, często samodzielnie dobieram własne piosenki na Youtube lub Spotify i tworzę taką playlistę.

8. Ile czasu w ciągu dnia spędzasz średnio na czytaniu?

Gdybym mogła, to w zasadzie nie robiłabym nic innego, jak cały dzień spędziła na czytaniu! Gdy robię sobie "dzień wolny" to właśnie w taki sposób spędzam czas. :) Staram się czytać wszędzie - w tramwaju, w autobusie, w drodze na Uczelnię, w mieszkaniu. 💓

9.  W którym domu Hogwartu jesteś?

Według Pottermore jestem krukonem, czyli Rawenclaw i sercem również tam mnie ciągnie. 💛

10. Z jakim książkowym bohaterem się utożsamiasz?

Mogłabym chyba nawet być mieszanką kilku postaci, ale uważam, że najbardziej przypominam następujące postacie:
  • Kate Sedgwick z Promyczek Kim Holden, na recenzję zapraszam <tutaj>. Tak, jak Kate jestem zadeklarowaną optymistką, która zawsze dostrzega jasne strony życia i stara się pomagać ludziom z uśmiechem na twarzy. Od Kate właśnie nauczyłam się być jeszcze, jeszcze odważniejszą, choć uważam siebie za odważną. :)
  • Sara, bohaterka Z popiołów Martyny Senator, na której recenzję również zapraszam <tutaj>. Z Sarą dzielę bardziej ostrożną stronę mojej natury, a ponadto mamy to samo marzenie o pracy w wydawnictwie i nieodzowną miłość do literatury!
To już cały Książkowy TAG, jaki zaplanowałam z okazji 4 urodzin bloga. Mam nadzieję, że się podobało. Bardzo chętnie poznam Wasze odpowiedzi na mój TAG, udzielcie się w komentarzu, będzie mi miło i ciepło na sercu, ale zaznaczam, że to nie mają być wypunktowane odpowiedzi, ale pełne zdania!

Trzymajcie się ciepło! 😘

3 komentarze:

  1. 1. Obecnie czytam Zamerdane święta Agnieska Olejnik. Ostatnio przeczytałam "Z Pokorą przez życie" wywiad z Wojciechem Pokorą, a w kolejce czeka seria Gwiazda Holly Webb.
    2. Czasami zdarza mi się je pomijać (zwłaszcza gdy są zbyt długie), więc według mnie są nie potrzebne.
    3. Fantasy, literatura młodzieżowo-dziecięca.
    4. Korzystam z innej.
    5. Wypożyczam z bibliotek publicznych.
    6. Jeszcze nie wiem...
    7. Nie używam tego przy czytaniu książek, rozprasza mnie.
    8. Gdy tylko mam wolne parę godzin, ale też w czasie podróży czytam.
    9. Oczywiście, że Griffindor!!!!
    10. Ania Shirley, "Ania z Zielonego Wzgórza" L.M. Montgomery.

    OdpowiedzUsuń
  2. 1. Obecnie kończę Mroczne materie t.3, wcześniej Mroczne Materie t.2, a w kolejce czeka Świat Nali Deana Nickolsona (koleżanki mi poleciły).
    2. Zgadzam się z autorką TAGU.
    3. Horrory, thrillery, fantasy.
    4. Tak, mam własną. Dostałem w prezencie od młodszego brata (ręcznie robioną).
    5. W empiku, czasem czytuje ebooki.
    6. Może jakaś nowa książka Stephena Kinga...
    7. Nie słucham muzyki w trakcie czytania.
    8. CAŁE DNIE!😂
    9. Według Pottermore Slytherin.
    10.Z żadną się nie utożsamiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za Wasze odpowiedzi!:)
    Pozostałym Czytelnikom dziękuję za życzenia z okazji 4 Urodzin Bloga!<3 <3 <3 :D

    OdpowiedzUsuń