Hejka!

Mamy 29 października, co oznacza 3 urodziny bloga "Z dziennika książkoholiczki"! A co za tym idzie, moje przeogromne zadowolenie, moja duma bycia recenzentką już trzeci, a  niebawem czwarty rok z rzędu! Przez te trzy lata wspólnie się rozwijaliśmy, zarówno blog, który zmieniał swoją szatę graficzną, jak i ja sama szlifując swój pisarski warsztat. 

Poprzez prowadzenie bloga dowiedziałam się wiele ciekawych rzeczy nie tylko o samej literaturze, co więcej pokochałam ją jeszcze mocniej (czy to możliwe?:)), ale przede wszystkim dogłębniej poznałam własną wewnętrzną naturę. Bowiem jak powiedział Maksym Gorki: Wszystko, co we mnie dobre, zawdzięczam książce. Powtarzając za Julianem Apostatą w pełni utożsamiam się z jego słowami: Jedni kochają konie, inni ptaki, jeszcze inni zwierzęta różne. Ja natomiast od dziecka namiętnie pragnęłam posiadać książki.

Bardzo wiele zawdzięczam książkom, a dzięki prowadzeniu bloga mogę wyrazić swoją radość. Książki są bowiem najpiękniejszą rozrywką, jaką ludzkość sobie wymyśliła - jak mawiała Szymborska.

NALEŻY CZYTAĆ PRZY PIOSENCE:

Z okazji dzisiejszego święta urodzinowego postanowiłam wstawić podobnie jak w zeszłym roku partię cytatów z moich ulubionych dzieł literackich.:)

  1. Zaufanie to chwila, kiedy spadamy na dno otchłani, a mimo to łapiemy się za ręce. - Marie Lu, Mroczne piętna
  2. Każdy dzień oznacza nowe dwadzieścia cztery godziny. Z każdym kolejnym dniem wszystko na nowo staje się możliwe. - Marie Lu, Rebeliant
  3. Życie obdarza każdego z nas rzadkimi chwilami czystego szczęścia. Czasami trwa ono kilka dni lub tygodni, czasami kilka lat. Zależy, co jest nam pisane. Pamięć o tych chwilach nie opuszcza nas nigdy, przeistaczając się w krainę wspomnień, do której daremnie usiłujemy przez całe życie powrócić.- Carlos Ruiz Zafón, Marina
  4. W chwili, kiedy zastanawiasz się czy kogoś kochasz, przestałeś go już kochać na zawsze. - Carlos Ruiz Zafón, Cień wiatru
  5. Czasami czytam ulubione książki od tyłu. Zaczynam od ostatniego rozdziału i przesuwam się ku początkowi. W ten sposób bohaterowie przechodzą od nadziei do rozpaczy, od samoświadomości do zwątpienia. W romansach pary zaczynają jako kochankowie, a kończą jako dwoje obcych sobie ludzi. Książki o dorastaniu stają się powieściami o utracie sensu w życiu. Ożywają ulubieni bohaterowie. - Nicola Yoon, Ponad Wszystko
  6. Starałam się tryskać optymizmem nawet wtedy, gdy nie było mi do śmiechu. Ale nie zamierzam dłużej idealizować rzeczywistości. Zrozumiałam, że życie trzeba brać ze wszystkimi jego kolorami. Nie ma sensu udawać, że nad głową roztacza się błękitne niebo, gdy tak naprawdę oblepiają go kłęby burzowych chmur. - Martyna Senator, Z otchłani
  7. Powstanę jak Feniks z popiołów jako lepszy człowiek. I znajdę siłę, by pójść, dokądkolwiek powiedzie mnie przeznaczenie. - Martyna Senator, Z popiołów
  8. Wykrzycz to, wypłacz, pozwól sobie na odrobinę słabości, a potem otrzyj łzy, unieś dumnie głowę i zmierz się z przeszłością. Ludzkie serce czasami zapomina, jakie potrafi być silne. Dlatego od czasu do czasu trzeba mu o tym przypomnieć. Przebaczenie nie wymazuje z pamięci bolesnych wspomnień, tylko uwalnia od żalu i gniewu. Dzięki temu krzywda, która wcześniej rozbudzała w człowieku gorycz i nienawiść, traci swoją destrukcyjną siłę.- Martyna Senator, Z popiołów
  9. Przyjaciele są jak ciche anioły, które podnoszą nas, kiedy nasze skrzydła zapominają jak latać. - Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę.
  10. Przeżywajcie każdy dzień, jakby był Waszym ostatnim. Bądźcie spontaniczni. Życie ma zbyt wiele reguł, schematów i wymagań. Zmieńcie plany, by zrobić miejsce na zabawę.- Kim Holden, Promyczek
  11. Dzisiaj moje życie jest cudowne. Nie chcę myśleć o jutrze. Ani o kolejnym dniu .-Kim Holden, Promyczek
  12. Jest modelowym przykładem optymizmu. Jest niespotykanym promykiem słońca. Nie tylko szuka jasnych stron… ale nimi żyje.- Kim Holden, Promyczek
  13. Okazało się że naszego świata już nie ma. Że nie ma już żadnych zasad. A jutro musimy stworzyć własne. - John Marsden, Jutro. Kiedy zaczęła się wojna
  14. Nie patrzcie w przeszłość. Kierujcie swój wzrok do przyszłości, żeby malować świat nowymi barwami.- Aleksandra Polak, Król Cieni
  15. Przeszłość nie musi Cię definiować Leoro. Twoje winy nie są wieczne. Odkupienie jest możliwe. Zawsze. - Alice Broadway, Tusz
  16. Widziałam, jak się śmiałeś pewny siebie, błogi i szczęśliwy. Widziałam, jak się załamałeś, byłeś zraniony i zgubiony. Nauczyłeś mnie, że zawsze trzeba szukać piękna. W ciemności, w ruinach potrafiłeś odnaleźć światło.- Jill Santopolo, Światło, które utraciliśmy
  17. Jesteśmy stworzeni do przeżywania dobrych i złych dni. Dobre są po to, by dać nam siłę. Zaś źle uczą pokory i wytrwałości. - Klaudia Bianek, Jedyne takie miejsce
  18. Twoja przyszłość wypisana jest na kamieniu, ale nie w nim.- Marissa Meyer, Bez serca
  19. Nie bój się pokazać, kim jesteś. Uwolnij emocje. Nawet jeśli są złe albo niebezpieczne. Odważ się i uwolnij swoją wrażliwość, kruchość. - Mats Strandberg, Trylogia Engelsfors
  20. Igła i nici, ciało i krew, złamane serce, błyszczący szew. Szwów brylantowe iskrzenie, to gwiazdy nad moim więzieniem. - Gayle Forman, Jeśli zostanę  [If I stay]
  21. Najlepsze w czytaniu jest to, że uciekasz ze swojego życia, możesz przeżyć setki, a nawet tysiące innych żyć.-Anna Todd, After. Płomień pod moją skórą
  22. To czego pragnę, siła, której pragnę, to nie siła pozwalająca wygrać czy przegrać. Nie chcę muru, który odeprze siłę z zewnątrz. Pragnę siły, która przyjmie zewnętrzną siłę i przeciwstawi się jej. Siły, która cicho przeciwstawi się takim rzeczom jak niesprawiedliwość, pech, smutek, nieporozumienia, brak zrozumienia. - Haruki Murkami, Kafka nad morzem.
Mam nadzieję, że powyższe cytaty przypadły Wam do gustu. Są to jedne z moich "perełkowych" książkowych mądrości. Pozdrawiam ciepło! :)

10 komentarzy:

  1. Powstanę jak Feliks z popiołów jako lepszy człowiek. I znajdę siłę, by pójść, dokądkolwiek powiedzie mnie przeznaczenie. - Martyna Senator, Z popiołów - Ten cytat jest niezwykły :) Chciałabym być jako ten Feniks i odrodzić się na nowo, być lepszą i zmierzać ku przeciwnościom losu bez lęku. A ty jak się utożsamiasz z tym cytatem? Dlaczego chciałabyś być Feniksem? Czy tak samo jak ja?

    I jeszcze jeden cytat utożsamia się z moimi myślami:
    To czego pragnę, siła, której pragnę, to nie siła pozwalająca wygrać czy przegrać. Nie chcę muru, który odeprze siłę z zewnątrz. Pragnę siły, która przyjmie zewnętrzną siłę i przeciwstawi się jej. Siły, która cicho przeciwstawi się takim rzeczom jak niesprawiedliwość, pech, smutek, nieporozumienia, brak zrozumienia- Haruki Murkami, Kafka nad morzem. - Tu nie trzeba nic wyjaśniać, wszystko jest jasne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Życzę jeszcze wielu urodzin twojego bloga oraz dalszej takiej pasji do książek do końca twoich dni!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dziękuję! <3

    Odnośnie do twojego pytania o Feniksa-podoba mi się przede wszystkim mocne i symboliczne brzmienie tych słów. Aluzja do feniksa w książce "Z Popiołów" jest wyjątkowa, stąd bardzo lubię ten cytat.

    Oczywiście, mam jeszcze mnóstwo ulubionych cytatów, bardzo inspirujących, z którymi mogę się utożsamiać. To kolejna rzecz, która świadczy o wyjątkowej i inspirującej sile literatury, to też w niej kocham:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię tego typu cytaty z takim mocnym i symbolicznym brzmieniem. Zawsze mnie powala ta siła Feniksa, który się odradza, zwłaszcza w filmach.

      U mnie pewnie też by się jeszcze kilka znalazło. Zgadzam się 👍

      Usuń
  4. Urzekła mnie wymowa i siła tego cytatu. Determinacja i parcie naprzód pomimo przeszkód to jedna z moich cech charakteru. Lubię w sobie tą waleczność, dzięki temu mogę mieć nadzieję.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Determinacja jest też w pewnym sensie moją cechą charakteru, tylko czasem brakuje odwagi by przeć naprzód pomimo przeszkód, choć nie we wszystkich sytuacjach. Jeśli chodzi o naukę, to determinacja i parcie naprzód to moje największe zalety!

      Usuń
  5. W przypadku tej książki, Feniks jest jedynie metaforą. Chodzi po prostu o samoakceptację i dążenie do celu pomimo tragicznych czy trudnych wydarzeń, a w takiej sytuacji znajdowała się bohaterka tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba muszę przeczytać tą książkę 😉 Z popiołów - Martyna Senator

      Usuń
  6. Mój faworyt to cytat nr 9 z Małego księcia

    OdpowiedzUsuń