Z twórczością Klaudii Bianek zetknęłam się już parokrotnie i każde obcowanie z literaturą jej autorstwa wspominam bardzo dobrze. Toteż, nie zdziwiło mnie wcale, że pierwszy tom trylogii Życie po Tobie pochłonęłam niebywale szybko i niemal od razu miałam ochotę przeczytać kolejną część. Tym sposobem, zanim się obejrzałam miałam za sobą już całą trylogię, której lektura znakomicie umiliła mi czas przed Obroną (drodzy Czytelnicy, muszę się pochwalić - Obroniłam się i za niedługo rozpoczynam II stopień moich studiów, na module magisterskim! Już nie mogę się doczekać!!!) Wspomniana trylogia pozwoliła mi się odstresować i Obronić się bardzo pozytywnie, i to z pracą napisaną na 5! Dzięki niej, jeszcze mocniej zżyłam się ze stylem Bianek i mam w planach na tegoroczne wakacje zapoznać się także z innymi jej książkami (np. Przy naszej piosence oraz Niebo nad jej głową).

NALEŻY CZYTAĆ PRZY PIOSENCE:
Eliza to młoda matka dwójki dzieci, której mąż zginął w wypadku samochodowym. Pogrążona w rozpaczy kobieta nie przypomina już dawnej siebie, wesołej i pewnej siebie osoby. Strata ukochanego Artura położyła się cieniem na jej postrzeganiu własnego "Ja", sprawiając, że Eliza postanowiła wrócić wraz z dziećmi do rodzinnego Lilecka i bez reszty poświęcić się wychowaniu Emilki i Jasia. Przestała wierzyć, że kiedykolwiek może na nowo pokochać. Po trzech latach żałoby do wsi przyjeżdża młody weterynarz, którym interesuje się Milena, siostra Elizy, jednak on zwraca uwagę tylko na wdowę Bielecką. 
- opis własny
Przyznam szczerze, że mocno zaskoczyło mnie to, jak bardzo spodobał mi się pierwszy tom. Początkowo nie miałam w planach czytać całej trylogii, a przynajmniej nie od razu. Jednak prostota Życia po Tobie, zawarte w niej emocje i przede wszystkim cudowni, absolutnie niebanalni bohaterowie sprawili, iż zwyczajnie nie mogłam poprzestać na pierwszym tomie, a wręcz musiałam od razu skusić się na całość serii. To był strzał w dziesiątkę! Klaudia Bianek stworzyła trzy powieści osadzone w wiejskim klimacie, które urzekły mnie swoją prostą konstrukcją, a zarazem mocno poruszyły emocjonalnie. Życia po Tobie nie sposób czytać pojedynczo, najlepiej jest zapoznać się z całością! Zdecydowanie nie jest to trylogia wysokich lotów, jednak jest na tyle wartościowa i bogata w emocje, że naprawdę warto dać jej tą szansę!

Pod względem fabularnym całość została dobrze skomponowana, a wydarzenia sprawnie ze sobą powiązane. Choć zakończenie okazało się doskonałym zwieńczeniem całości, odczuwałam lekki niedosyt, bardzo chciałabym, aby powstał kolejny tom opisujący losy Elizy Bieleckiej. Zdaję sobie jednak sprawę, że z racji zamknięcia głównego motywu serii, jakim jest żałoba, takie zakończenie wydaje się być w pełni zasadne, ale proza Bianek ma to do siebie, że jej bohaterowie pozostają z Czytelnikiem na długo po odłożeniu książki, co zmusza do wyobrażania sobie ich dalszych losów. Główny motyw jakim jest żałoba oraz przeprowadzenie Czytelnika przez wszystkie jej etapy stanowi oś konstrukcyjną całej serii. Warto zaznaczyć, że Autorka niezwykle dogłębnie ukazała w dość drastyczny sposób czym jest żałoba, jakie stany emocjonalne jej towarzyszą, a także opisała jej dokładny przebieg. Przypadek Elizy, kobiety, która straciła męża przedstawiony został w sposób niezwykle emocjonalny, dzięki czemu możliwa była bardzo dogłębna eksploracja poszczególnych emocji, jakie towarzyszyły bohaterce. Taki sposób pisania wymaga od Czytelnika ogromnej dozy empatii i cierpliwości względem głównej bohaterki, która pomimo sporego upływu czasu nie potrafi pogodzić się ze stratą swojej drugiej połówki. Motyw nadziei został wpleciony niezwykle subtelnie i delikatnie, pozwalając na rozkoszowanie się stopniowo zachodzącymi zmianami w klimacie książki.

Tak, jak wspominałam, lektura tej trylogii wymaga zaopatrzenia się w cierpliwość, gdyż pewne wątki ciągną się przez dość sporą liczbę stron. Z tego powodu, akcja trylogii jest stosunkowo spokojna, a Czytelnik może z uwagą wypatrywać małych symptomów zmian w zachowaniu głównej bohaterki. Choć niektórym tak powolny rozwój akcji i poszczególnych wątków może wydawać się nużący, nie przeszkadza to w rozkoszowaniu się lekturą. Co więcej, te drobne pozytywne momenty motywują odbiorcę do kibicowania Elizie w jej stawianiu samodzielnych kroków i zmierzenia się z nową rzeczywistością, co zdecydowanie nie przychodzi jej łatwo.

Klimat trylogii Życie po Tobie uwarunkowany jest w całości motywem przewodnim - żałobą. Główna bohaterka serii jest jednocześnie jej narratorką, co sprawia, że Czytelnik ma głęboki wgląd w jej uczucia i emocje. Choć początkowo widmo żałoby towarzyszy odbiorcom nieustannie, Autorka zadbała o to, by zaprezentować Elizę, wychodzącą "z mroków" i patrzącą nieco bardziej realistycznym okiem, która uczy się na nowo odnajdywać radość z małych rzeczy. Ta zmiana klimatu wypełnionego emocjami żalu, rozpaczy stopniowo się rozwiewa. Klaudii Bianek udało się napisać aż trzy powieści wypełnione bogato opisanymi emocjami, a także z niezwykłą dbałością i precyzją zaprezentować delikatne zmiany, jakie zachodzą. Przez to, pisarce udało się niezwykle wnikliwie przedstawić proces przechodzenia żałoby, a nawet uchwyciła te najdrobniejsze detale świadczące o zmianach. To wszystko nadaje całej serii nieco bardziej wysublimowanego charakteru.

Wspomniałam na początku, że urzekła mnie prostota tej serii. Język, jakim Bianek operuje nie pretenduje do miana jakiegoś wybitnego i kunsztownego stylu. Jej opisy - czy to przestrzeni, czy opisy stanów wewnętrznych postaci - skonstruowane zostały lekkim stylem, który skądinąd znakomicie pasuje. Nie brakuje za to pejzaży emocjonalnych i to dosyć skrupulatnie przedstawionych. Domeną Bianek jest tworzenie emocjami, a co więcej umie ona to doskonale przedstawić w swoich książkach, a już w przypadku tej serii, wyszło jej to niemal fenomenalnie.

Bohaterowie Życia po Tobie to przede wszystkim postacie autentyczne, niepozbawione swoich "gorszych dni" czy ludzkich przywar, co pozwala Czytelnikowi identyfikować się z poszczególnymi postaciami. Z racji, że to Eliza jest główną narratorką, to właśnie ją odbiorca może poznać w największym stopniu. Trudno mi jest ustosunkować się do niej całkowicie jednoznacznie, gdyż z jednej strony nie potrafiłam przestać jej kibicować, a z drugiej niesłychanie irytowała mnie jej tendencja do osądzania wszystkiego i wszystkich wokół niej. Z kolei pozostałe postacie, takie jak Emilia, Jaś, Milena czy Filip otrzymały ode mnie jedno wielkie tak - zwyczajnie nie potrafiłam kogokolwiek z nich nie polubić!

Podsumowując, Życie po Tobie to seria jak najbardziej życiowa, pełna realizmu poprze opisywane w niej sytuacje. Sięgając po nią, należy nastawić się, że nie będzie to powieść od samego początku łatwa i pozytywna, przeciwnie poruszane w niej kwestie wymagają przez Czytelnika bezpośredniego emocjonalnego zaangażowania, gdyż  naprawdę nie sposób jest nie współczuć Elizie. Prosty styl i lekkie pióro pisarki pozwalają jednak w nieco przystępniejszy sposób podejść do lektury. Ze swojej strony nie mogę się doczekać, aż sięgnę po inne dzieło literackie, spod pióra Bianek!
Trylogia Życie po Tobie okaże się doskonałym wyborem dla tych, którzy pragną przeczytać książki w nieco innym klimacie niż Young Adult. Jeśli poszukujecie książki, która emocjonalnie porusza, wzrusza i daje nadzieję, to niniejsza seria zdecydowanie wywoła w Was takie emocje. A ja ze swojej strony mogę już tylko bardzo serdecznie Wam ją polecić!

Moja ocena: 9/10:)

Brak komentarzy: